Szachy
Data wydarzenia: 20.09.2023
Zajęcia dla | Termin | Miejsce | Instruktor | Cena |
---|---|---|---|---|
Dzieci | Środy | Hala Sportowa w Celestynowie - I piętro | Marta Bąk | bezpłatne |
I grupa początkująca godz. 17.30-18.30 od klasy 0
II grupa średniozaawansowana godz. 18.35-19.35
Program zajęć szachowych
Cele:
- Poprawić koncentracje dziecka bez względu na jego wiek,
- Przyczynić się do zwiększenia cierpliwości i wytrwałości,
- Rozwinąć twórczość, intuicję i umiejętność podejmowania decyzji,
- Ćwiczą pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia,
- Rozwijanie logicznego myślenia, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego,
- Rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja.
- Rozwijanie umiejętności planowania gry i rywalizacji z przeciwnikiem
- Udział w turniejach szachowych
Tematyka zajęć:
- Poznanie zasad gry w szachy.
- Poznanie i stosowanie zasad poruszania się figur na planszy.
- Poznanie roli i funkcji figur w grze.
- Przestrzeganie zasad gry.
- Nabycie umiejętności posługiwania się zegarem.
- Poznanie zasad zapisu gry.
- Rozpoznawanie sytuacji szachowych i umiejętność zamatowania przeciwnika
- Szanowanie i nie lekceważenie swojego przeciwnika.
- Rozpoznawanie sytuacji patowych.
- Nabycie umiejętności poruszania się po szachowych stronach internetowych i programach komputerowych.
- Umiejętność uczenia się na własnych błędach
Treści kształcenia
- Szachowa Kraina – wprowadzenie w magiczny świat szachów.
- Szachownica, bierki i ich sposoby poruszania, ustawienie bierek na szachownicy.
– król
– hetman
– goniec
– skoczek
– wieża
– pionek
- Zasady zbijania bierek przeciwnika
- Ruchy magiczne:
– promocja pionka na linii przemiany
– roszada
– bicie pionka w przelocie
- Wartość bierek, figury lekkie i ciężkie, co to jest wymiana, strata jakości podczas zbijania.
- Zasady dobrego debiutu
– zajęcie centrum planszy
– wyprowadzenie figur lekkich
– zrobienie roszady
- Szach, mat, pat. Przykłady i ćwiczenia
- Mat w jednym ruchu, przykłady i ćwiczenia
- Mat w dwóch ruchach, przykłady i ćwiczenia
- Matowanie dwoma wieżami
- Matowanie jedną wieżą
- Matowanie hetmanem
- Gra praktyczna z instruktorem i wyznaczonym rywalem
- Sposoby na zdobycie przewagi materialnej
– podwójne atak, widełki
– rożen
– związanie
– szach z odsłony
– kontratak
- Plan gry, przykładowe debiuty
- Zapis partii szachowej
- Stosowanie zegara szachowego w grze
- Przykładowe partie arcymistrzów
- Różne odmiany gry w szachy
- Rozwiązywanie zadań szachowych
Tematy zajęć szachowych grupa I w GOKiS Celestynów
1
- Informacja o grze w szachy, która rozwija strategiczne myślenie, uczy planowania, myślenia, przewidywania decyzji rywala, uczy podejmowania decyzji
- Informacja o figurze szachowej – król, jakie wykonuje ruchy, jak należy bronić króla przed atakiem
2
- Informacja o figurze szachowej – hetman, jakie wykonuje ruchy, jak można dać mata hetmanem przy współpracy z własnym królem
- Zadania do samodzielnego wykonania – mat hetmanem w jednym ruchu
3
- Informacja o figurze szachowej – wieża, jakie wykonuje ruchy, jak można dać mata dwoma wieżami i jedną wieżą przy współpracy z własnym królem
- Zadania do samodzielnego wykonania – mat wieżą w jednym ruchu
4
- Informacja o figurze szachowej – goniec, jakie wykonuje ruchy, jak najlepiej współpracować gońcem z innymi bierkami szachowymi
- Zadania do samodzielnego wykonania – mat gońcem w jednym ruchu
5
- Informacja o figurze szachowej – skoczek, jakie wykonuje ruchy, jak najlepiej współpracować skoczkiem z innymi bierkami szachowymi
- Zadania do samodzielnego wykonania – mat skoczkiem w jednym ruchu
6
- Informacja o pionku, jakie wykonuje ruchy, jak najlepiej współpracować pionkiem z innymi bierkami szachowymi
- Zadania do samodzielnego wykonania – mat pionkiem w jednym ruchu
7
- Zasady dobrego rozpoczęcia partii szachowej – rodzaje debiutów
- Planowanie rozpoczęcia gry białymi i czarnymi bierkami szachowymi
8
- Strategia gry środkowej, obserwacja i analiza planów przeciwnika, stosowanie zbić bez straty, poprawianie pozycji swoich bierek szachowych
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
9
- Przykłady gry środkowej w szachach na przykładach partii mistrzów
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
10
- Przykłady gry środkowej w szachach na przykładach partii mistrzów – ciąg dalszy
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
11
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez atak z odsłony białymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
12
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez atak z odsłony czarnymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
13
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny szach białymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
14
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny szach czarnymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
15
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny atak (widełki) białymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
16
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny atak (widełki) czarnymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
17
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez rożen (atak na dwie bierki na jednej linii) białymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
18
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez rożen (atak na dwie bierki na jednej linii) czarnymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
19
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez związanie (podwójny atak na bierkę, która zasłania króla) białymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
20
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez związanie (podwójny atak na bierkę, która zasłania króla) czarnymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
21
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez kontratak białymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
22
- Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez kontratak czarnymi bierkami
- Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze
23
- Mat w jednym posunięciu czarnymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
- Informacja o zapisie partii, do czego służy i jak się prowadzi zapis partii
- Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry
24
- Mat w jednym posunięciu białymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
- Informacja o zegarze szachowym, do czego służy, jak się obsługuje,
- Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry
25
- Mat dwóch w posunięciach białymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
- Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry
26
- Mat dwóch w posunięciach czarnymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
- Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry
27
- Turniej klubowy tempem gry 10 minut na partię
- Prowadzenie tabeli wyników, wyróżnienie najlepszych zawodników
Tematy zajęć szachowych grupa II w GOKiS Celestynów
- Dajemy SZACHA królowi
- Szachujemy – ćwiczenia.
- W śmiertelnym niebezpieczeństwie – MAT.
- Matujemy – ćwiczenia.
- Pokojowe zakończenie – REMIS. Pojęcie PATA.
- Grajmy w szachy… na komputerze. Ćwiczenia interaktywne.
- Hokus pokus – wprowadzenie ROSZADY.
- Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowym wojsku.
- Hierarchia w królestwie – wartości figur.
- Szachy to też sport! Podstawowe zasady szachowej krainy.
- Jak rozpocząć szachowy pojedynek? Pojęcie CENTRUM.
- Dobry początek – debiut.
- Pierwsza bitwa wg trzech zasad poprawnego debiutu.
- Matujemy ciężkimi figurami – mat dwiema wieżami.
- Mat jedną wieżą. Pojęcie opozycji
- Grajmy w szachy… na komputerze. Ćwiczenia interaktywne.
- Rozwiązywanie zadań szachowych – gra praktyczna.
- Plan gry – podstawy gry środkowej.
- Pierwszy motyw taktyczny – widełki (podwójne uderzenie).
- Hetman i wieża – król w matowym ataku.
- Matowanie hetmanem.
- Szachowa bitwa – związanie.
- Debiut – jak nie dać się złapać w pułapkę.
- Łatwo, szybko, ale czy zawsze przyjemnie? Mat szewski.
- Notacja szachowa – szachowy zapis pozycji i partii.
- Szachowa bitwa – atak z odsłony i szach z odsłony.
- Końcówki – pion i wieża przeciwko wieży.