Szachy

Data wydarzenia: 07.10.2020

Zajęcia dla Termin Miejsce Instruktor Cena
Dzieci Środy Hala Sportowa w Celestynowie - łącznik Andrzej Dobrowolski bezpłatne
Termin pierwszych zajęć: 07.10.2020

I grupa początkująca godz. 17.00-18.00 od I klasy

II grupa średnio zaawansowana godz. 18.15-19.15 od I klasy

plakat szachy-1

 

Program zajęć szachowych

Cele:

  1. Poprawić koncentracje dziecka bez względu na jego wiek,
  2. Przyczynić się do zwiększenia cierpliwości i wytrwałości,
  3. Rozwinąć twórczość, intuicję i umiejętność podejmowania decyzji,
  4. Ćwiczą pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia,
  5. Rozwijanie logicznego myślenia, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego,
  6. Rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja.
  7. Rozwijanie umiejętności planowania gry i rywalizacji z przeciwnikiem
  8. Udział w turniejach szachowych

Tematyka zajęć:

  1. Poznanie zasad gry w szachy.
  2. Poznanie i stosowanie zasad poruszania się figur na planszy.
  3. Poznanie roli i funkcji figur w grze.
  4. Przestrzeganie zasad gry.
  5. Nabycie umiejętności posługiwania się zegarem.
  6. Poznanie zasad zapisu gry.
  7. Rozpoznawanie sytuacji szachowych i umiejętność zamatowania przeciwnika
  8. Szanowanie i nie lekceważenie swojego przeciwnika.
  9. Rozpoznawanie sytuacji patowych.
  10. Nabycie umiejętności poruszania się po szachowych stronach internetowych i programach komputerowych.
  11. Umiejętność uczenia się na własnych błędach

Treści kształcenia

  1. Szachowa Kraina – wprowadzenie w magiczny świat szachów.
  2. Szachownica, bierki i ich sposoby poruszania, ustawienie bierek na szachownicy.

– król

– hetman

– goniec

– skoczek

– wieża

– pionek

  1. Zasady zbijania bierek przeciwnika
  2. Ruchy magiczne:

– promocja pionka na linii przemiany

– roszada

– bicie pionka w przelocie

  1. Wartość bierek, figury lekkie i ciężkie, co to jest wymiana, strata jakości podczas zbijania.
  2. Zasady dobrego debiutu

– zajęcie centrum planszy

– wyprowadzenie figur lekkich

– zrobienie roszady

  1. Szach, mat, pat. Przykłady i ćwiczenia
  2. Mat w jednym ruchu, przykłady i ćwiczenia
  3. Mat w dwóch ruchach, przykłady i ćwiczenia
  4. Matowanie dwoma wieżami
  5. Matowanie jedną wieżą
  6. Matowanie hetmanem
  7. Gra praktyczna z instruktorem i wyznaczonym rywalem
  8. Sposoby na zdobycie przewagi materialnej

– podwójne atak, widełki

– rożen

– związanie

– szach z odsłony

– kontratak

  1. Plan gry, przykładowe debiuty
  2. Zapis partii szachowej
  3. Stosowanie zegara szachowego w grze
  4. Przykładowe partie arcymistrzów
  5. Różne odmiany gry w szachy
  6. Rozwiązywanie zadań szachowych

 

 

Tematy zajęć szachowych grupa I w GOKiS Celestynów

1

  • Informacja o grze w szachy, która rozwija strategiczne myślenie, uczy planowania, myślenia, przewidywania decyzji rywala, uczy podejmowania decyzji
  • Informacja o figurze szachowej – król, jakie wykonuje ruchy, jak należy bronić króla przed atakiem

2

  • Informacja o figurze szachowej – hetman, jakie wykonuje ruchy, jak można dać mata hetmanem przy współpracy z własnym królem
  • Zadania do samodzielnego wykonania – mat hetmanem w jednym ruchu

3

  • Informacja o figurze szachowej – wieża, jakie wykonuje ruchy, jak można dać mata dwoma wieżami i jedną wieżą przy współpracy z własnym królem
  • Zadania do samodzielnego wykonania – mat wieżą w jednym ruchu

4

  • Informacja o figurze szachowej – goniec, jakie wykonuje ruchy, jak najlepiej współpracować gońcem z innymi bierkami szachowymi
  • Zadania do samodzielnego wykonania – mat gońcem w jednym ruchu

5

  • Informacja o figurze szachowej – skoczek, jakie wykonuje ruchy, jak najlepiej współpracować skoczkiem z innymi bierkami szachowymi
  • Zadania do samodzielnego wykonania – mat skoczkiem w jednym ruchu

6

  • Informacja o pionku, jakie wykonuje ruchy, jak najlepiej współpracować pionkiem z innymi bierkami szachowymi
  • Zadania do samodzielnego wykonania – mat pionkiem w jednym ruchu

7

  • Zasady dobrego rozpoczęcia partii szachowej – rodzaje debiutów
  • Planowanie rozpoczęcia gry białymi i czarnymi bierkami szachowymi

8

  • Strategia gry środkowej, obserwacja i analiza planów przeciwnika, stosowanie zbić bez straty, poprawianie pozycji swoich bierek szachowych
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

9

  • Przykłady gry środkowej w szachach na przykładach partii mistrzów
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

10

  • Przykłady gry środkowej w szachach na przykładach partii mistrzów – ciąg dalszy
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

11

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez atak z odsłony białymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

12

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez atak z odsłony czarnymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

13

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny szach białymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

14

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny szach czarnymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

15

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny atak (widełki) białymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

16

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez podwójny atak (widełki) czarnymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

17

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez rożen (atak na dwie bierki na jednej linii) białymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

18

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez rożen (atak na dwie bierki na jednej linii) czarnymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

19

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez związanie (podwójny atak na bierkę, która zasłania króla) białymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

20

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez związanie (podwójny atak na bierkę, która zasłania króla) czarnymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

21

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez kontratak białymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

22

  • Przykłady na zdobycie przewagi materialnej poprzez kontratak czarnymi bierkami
  • Gra z wyznaczonym przeciwnikiem, stosowanie poznanych zasad w grze

23

  • Mat w jednym posunięciu czarnymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
  • Informacja o zapisie partii, do czego służy i jak się prowadzi zapis partii
  • Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry

24

  • Mat w jednym posunięciu białymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
  • Informacja o zegarze szachowym, do czego służy, jak się obsługuje,
  • Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry

25

  • Mat dwóch w posunięciach białymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
  • Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry

26

  • Mat dwóch w posunięciach czarnymi bierkami – przykłady, zadania do rozwiązania
  • Gry w szachy ze stosowaniem wszystkich przepisów gry

27

  • Turniej klubowy tempem gry 10 minut na partię
  • Prowadzenie tabeli wyników, wyróżnienie najlepszych zawodników

 

Tematy zajęć szachowych grupa II w GOKiS Celestynów

 

  1. Dajemy SZACHA królowi
  2. Szachujemy – ćwiczenia.
  3. W śmiertelnym niebezpieczeństwie – MAT.
  4. Matujemy – ćwiczenia.
  5. Pokojowe zakończenie – REMIS. Pojęcie PATA.
  6. Grajmy w szachy… na komputerze. Ćwiczenia interaktywne.
  7. Hokus pokus – wprowadzenie ROSZADY.
  8. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o szachowym wojsku.
  9. Hierarchia w królestwie – wartości figur.
  10. Szachy to też sport! Podstawowe zasady szachowej krainy.
  11. Jak rozpocząć szachowy pojedynek? Pojęcie CENTRUM.
  12. Dobry początek – debiut.
  13. Pierwsza bitwa wg trzech zasad poprawnego debiutu.
  14. Matujemy ciężkimi figurami – mat dwiema wieżami.
  15. Mat jedną wieżą. Pojęcie opozycji
  16. Grajmy w szachy… na komputerze. Ćwiczenia interaktywne.
  17. Rozwiązywanie zadań szachowych – gra praktyczna.
  18. Plan gry – podstawy gry środkowej.
  19. Pierwszy motyw taktyczny – widełki (podwójne uderzenie).
  20. Hetman i wieża – król w matowym ataku.
  21. Matowanie hetmanem.
  22. Szachowa bitwa – związanie.
  23. Debiut – jak nie dać się złapać w pułapkę.
  24. Łatwo, szybko, ale czy zawsze przyjemnie? Mat szewski.
  25. Notacja szachowa – szachowy zapis pozycji i partii.
  26. Szachowa bitwa – atak z odsłony i szach z odsłony.
  27. Końcówki – pion i wieża przeciwko wieży.

 

« powrót