Drużyna Siatkarska Mężczyzn (od 15 lat)

Data wydarzenia: 06.10.2020

Zajęcia dla Termin Miejsce Instruktor Cena
Dzieci Wtorki
Czwartki
Hala Sportowa w Celestynowie Marcin Gut bezpłatne
Termin pierwszych zajęć: 06.10.2020

WTORKI i CZWARTKI godz. 19.00-20.30

wiek od 15 lat

 

 

Program zajęć – piłka siatkowa

Ogólna koncepcja programu.

  1. Program objęci są chłopcy w wieku 14-17 lat mieszkańcy gminy Celestynów
  2. Liczebność sekcji wynosi około 15 chłopców.
  3. Planowana struktura godzinowa to (2 jednostki lekcyjne raz w tygodniu, plus sparringi, turnieje, zawody).
  4. Zaszczepienie w młodzieży chęci do uprawiania sportu.
  5. Ukierunkowanie zainteresowań do dalszej edukacji.
  6. Zaszczepienie u młodzieży nawyku zdrowego trybu życia.

 Cele ogólne kształcenia i wychowania.

  1. Wszechstronny rozwój sprawności ruchowej z uwzględnieniem kształtowania cech motorycznych: szybkości, zwinności, siły, wytrzymałości.
  2. Kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
  3. Nauka i doskonalenie elementów techniki i taktyki.
  4. Kontrola sprawności ogólnej i specjalnej.
  5. Przygotowanie organizmu do wysiłku przez ćwiczenia ogólnorozwojowe.
  6. Przygotowanie do samodzielnego organizowania i sędziowania gry.
  7. Opanowanie i przestrzeganie podstawowych przepisów BHP w czasie organizacji i realizacji zajęć sportowych.
  8. Przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.

 Cele szczegółowe.

  1. Kształtowanie sprawności morfo – funkcjonalnej:
  • inspirowanie ucznia do dokonywania samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego,
  • obserwacja zmiany pracy układu oddechowego pod wpływem aktywności ruchowej,
  • kształtowanie umiejętności stosowania odpowiednich form ruchu dla wspomagania funkcjonowania układu oddechowego i ruchowego,
  • wdrażanie do prawidłowego dozowania wysiłku,
  • obserwacja układu krążenia (pomiar tętna przed i po wysiłku),
  • hartowanie organizmu (zima, lato),
  • określenie prawidłowej postawy ciała prostymi sposobami (samokontrola i samoocena).
  1. Kształtowanie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej:
  • utrwalanie pojęć: szybkość, skoczność (moc), wytrzymałość, siła,
  • opanowanie umiejętności dokonywania samokontroli (pomiaru) szybkości, skoczności (mocy), wytrzymałości,
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego doboru ćwiczeń do doskonalenia szybkości i skoczności,
  • ukazywanie wartości różnych form ruchu dla kształtowania sprawności ze szczególnym uwzględnieniem gier zespołowych,
  • wykorzystywanie warunków terenowych dla kształtowania sprawności motorycznej,
  • współudział i uczestnictwo uczniów w realizacji prób testu sprawności fizycznej,
  • określenie poziomu i postępu sprawności fizycznej indywidualnej i grupy,
  • wzajemna kontrola współdziałania w małej grupie w doskonaleniu sprawności fizycznej.
  1. Kształtowanie umiejętności:
  • kształtowanie umiejętności ruchowych indywidualnych i zespołowych,
  • stosowanie poprawnej terminologii poznanych ćwiczeń i sytuacji,
  • wdrażanie do rzetelnej realizacji zadań i samokontroli; poprawności wykonywania wybranych ćwiczeń,
  • opanowanie umiejętności samodzielnego wykonywania ćwiczeń kształtujących mięśnie nóg, rąk i tułowia (przygotowujących – rozgrzewka i niezbędnych w czasie gry),
  • stosowanie samokontroli i samooceny,
  • wykonywanie czynności wdrażających do samodoskonalenia,
  • wykorzystanie wybranych, opanowanych umiejętności ruchowych do organizacji czasu wolnego,
  • wykorzystanie umiejętności z gier sportowych zimą i latem (plażowa piłka siatkowa).
  1. Przekaz wiadomości:
  • zapoznanie z przepisami bezpieczeństwa na zajęciach,
  • zapoznanie z regułami gier sportowych, zajęć terenowych, oraz przepisami zawodów sportowych,
  • higiena osobista po zajęciach,
  • wdrażanie do samodyscypliny,
  • organizowanie zawodów szkolnych z uwzględnieniem warunków bezpieczeństwa,
  • zapoznanie z przepisami i zasadami sędziowania (tradycyjna i plażowa piłka siatkowa),
  • zapoznanie z sygnalizacją sędziowską,
  • kształtowanie umiejętności asekuracji oraz odpowiedzialności za własne zdrowie,
  • organizowanie grupy do zajęć pod kątem wyrównania sprawności i umiejętności.
  1. Działania wychowawcze:
  • postępowanie indywidualne i zespołowe,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
  • kształtowanie umiejętności współpracy z nauczycielem,
  • kształtowanie pożądanych postaw wobec uczniów mniej sprawnych,
  • współpraca uczniów z nauczycielami w organizacji zawodów sportowych i imprez,
  • dokonywanie wzajemnej kontroli i oceny zachowań,
  • kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej,
  • kształtowanie pożądanych postaw zawodnika i kibica sportowego,
  • tworzenie korzystnych postaw, zaangażowanie do kulturalnego dopingu własnego zespołu, rywalizacja sportowa, stosowanie zasad „fair – play”.

Szczegółowe treści kształcenia.

  1. Przygotowanie fizyczne.
  2. a) kształtowanie wytrzymałości:
  • kształtowanie wytrzymałości przez stosowanie ćwiczeń specjalistycznych
  1. b) kształtowanie szybkości:
  • starty i przebieżki z różnych pozycji wyjściowych (leżenia, siadu, klęku)
  • poruszanie się po boisku ze zmianą kierunku
  1. c) kształtowanie siły:
  • z przysiadu przy drabinkach, wyprost nóg z partnerem na barkach
  • rzuty oburącz piłką lekarską
  • przeskoki obunóż nad ławeczką
  • zeskoki na materac z różnych wysokości
  1. Technika .
  1. a) zabawy oswajające z piłką,
  • zabawy rzutne.
  • zabawy skoczne,
  • gry i zabawy szybkościowo – zwinnościowe,
  1. b) postawa siatkarska,
  • pokaz i objaśnienie prawidłowej postawy: niskiej, wysokiej,
  • pokaz i objaśnienie sposobów poruszania się po boisku,
  • gry i zabawy doskonalące,
  1. c) odbicia piłki sposobem oburącz górnym,
  • układanie dłoni na piłce,
  • szybkie odbicia piłki od podłoża, ściany,
  • podrzuty i chwyty piłki,
  • rzuty i odbicia piłki po koźle, od ściany,
  • odbicia piłki w klęku, leżeniu, w siadzie skrzyżnym,
  • odbicia piłki nad sobą i do partnera,
  • odbicia piłki w parach, czwórkach, trójkach w miejscu i w ruchu,
  • odbicia piłki w grach i zabawach ruchowych,
  1. d) odbicia piłki sposobem oburącz dolnym,
  • toczenie piłki w parach,
  • odbicia piłki sposobem oburącz dolnym w siadzie, w klęku,
  • odbicia piłki w grach i zabawach,
  • gry i zabawy doskonalące odbicia górne i dolne.
  1. e) zagrywka,
  • dolna
  • tenisowa (w miejscu i w wyskoku)
  • prawidłowa pozycja ciała
  • ustawienie i ruch ręki
  • ćwiczenia przy ścianie
  • ćwiczenia w parach
  • celność zagrywki,
  1. f) zbicie piłki,
  • zbicie bez piłki, rozbieg
  • wyskok (praca rąk i całego ciała)
  • zbicie piłki z własnego podrzutu,
  • zbicie dynamiczne
  • plasowanie
  • kiwnięcie
  • zbicie po bloku
  • atak kierowany

 

  1. g) blok,
  • skoki z przekładaniem dłoni za siatkę,
  • skoki do bloku w parach,
  • blokowanie podrzucanych piłek.
  1. Taktyka zespołowa.

 

  1. a) systemy asekuracji bloku,
  2. b) warianty ustawień zespołu,
  3. c) system „czwartego” w ataku,

 

Procedury osiągania celów.

  1. a) zasady nauczania
  • aktywności
  • poglądowości,
  • stopniowania trudności,
  • systematyczności,
  • utrwalania,
  • przystępności i indywidualnych zadań.
  1. b) metody nauczania
  • analityczna,
  • syntetyczna,
  • kompleksowa.
  1. c) metody przekazywania wiadomości
  • pokaz,
  • opowiadanie,
  • dyskusja,
  • pogadanka.
  1. d) formy prowadzenia zajęć
  • ścisła,
  • fragmentów gry,
  • gra uproszczona,
  • szkolna,
  • właściwa.
  1. e) środki niezbędne do realizacji:
  • baza (sala gimnastyczna i jej wyposażenie, teren wokół szkoły, sprzęt sportowy),
  • kasety, plansze, literatura.

 

Osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu.

  1. Opanować umiejętność samokontroli i samooceny własnego rozwoju somatycznego tj. wysokość i ciężar ciała),
  2. Znać i umieć stosować zasady hartowania organizmu,
  3. Opanować umiejętność samokontroli i samooceny sprawności kondycyjno – koordynacyjnej z wykorzystaniem dowolnego testu lub próby,
  4. Opanować podstawowe umiejętności techniczne i taktyczne oraz poznać przepisy gry i zasady sędziowania,
  5. Opanować obowiązującą sygnalizację sędziowską,
  6. Znać historię i znaczenie sportu (szczególnie osiągnięcia piłki siatkowej),
  7. Opanować podstawowe sposoby udzielania pierwszej pomocy,
  8. Przestrzegać zasad higieny i wypoczynku,
  9. Umieć prawidłowo stosować asekuracje przy trudniejszych zadaniach ruchowych,
  10. Umieć prowadzić rozgrzewkę przed zajęciami z zachowaniem podstawowych zasad: wszechstronności, natężenia wysiłku, zmienności pracy mięśniowej,
  11. Umieć panować nad sposobami przejawiania własnych uczuć i zachowań w sytuacjach zwycięstwa i porażki, przestrzegać zasady „fair – play „,
  12. Umieć podporządkować się regułom pracy zespołowej, powstrzymywać się od zachowań, które naruszają zdrowie własne i cudze,
  13. Umieć pełnić role inicjatora, organizatora, uczestnika, kibica i sędziego gier,
  14. Umieć kontrolować i oceniać własne osiągnięcia,
  15. Zdawać sobie sprawę ze szkodliwości wszelkich uzależnień i niewłaściwych przyzwyczajeń.

 

 

« powrót